פיגמנטציה בהריון? אקנה בהריון? סימני מתיחה? כך תטפלי בזה

אנחנו מרבים לדבר על "זוהר ההריון" שנשים חוות בהריון. למרות שנשים רבות אכן נהנות מזוהר מיוחד במהלך ההריון, זה לא מבטל את הבעיות העוריות האחרות, כמו אקנה, מלזמה, אריתמה, סימני מתיחה, יובש, גרד, ונימים (ואלה רק כמה דוגמאות) – שמופיעות במהלך ההריון ולעיתים נשארות לאחר הלידה.

במצבים רגילים, ניתן פשוט לגשת לבית המרקחת הקרוב ולרכוש תרופה ללא מרשם. אך במהלך ההריון, יש לחשוב יותר לעומק, כי לא כל המרכיבים נחשבים לבטוחים. עדיף להימנע ממספר מרכיבי טיפוח עוריים כי אין מספיק ראיות לכך שהם בטוחים לנשים בהריון ולעובר. כדי למנוע השפעות שליליות, נשים בהריון צריכות להתרחק מרטינול, כמו רטין A, כי מוצרים אלה עלולים לגרום למומים קשים בלידה. בנוסף, מומלץ להפסיק להשתמש בבנזואיל פרוקסיד, חומצה סליצילית, מסנני קרינה כימיים והידרוקווינון. אם את לא בטוחה אם מוצר בטוח לשימוש במהלך ההריון, תמיד התייעצי עם הרופא שלך.

אז מה עושים? סיכמנו לך את כל המידע את צריכה כדי לדעת מהו הטיפול האולטימטיבי לכל בעיה שאולי תצוץ במהלך ההריון.

הבעיה: אקנה בהריון

במהלך ההריון, הורמונים משתוללים. תנודות הורמונליות – במיוחד עלייה באסטרוגן ופרוגסטרון שמגבירה את ייצור הסבום (שמן העור) – גורמות לפריצות אקנה אצל רבות מהנשים. אקנה בהריון הוא דבר נפוץ. למעלה ממחצית הנשים בהריון צפויות לפתח אקנה. מכיוון שחומרת האקנה תשתנה מאדם לאדם, סביר שתפתחי אקנה בהריון אם יש לך היסטוריה קודמת של אקנה. עם זאת, ייתכן שתחווי אקנה גם אם לא היה לך אקנה במשך שנים.

הפתרון: טיפוח עור מבהיר

אקנה בהריון הוא סוג של אקנה הורמונלי, ולכן שגרת טיפוח עור מקיפה יכולה לעזור בהרגעת הדלקת ובהבהרת עור הפנים. מאחר שתכשירים כמו בנזואיל פרוקסיד, חומצה סליצילית וריטינואידים אינם בטוחים לשימוש בהריון, צריך להיות יצירתיים בבחירת המוצרים. חלק מהאפשרויות הבטוחות כוללות אנטיביוטיקות כמו קלינדמיצין, שהורגת את הבקטריה הגורמת לאקנה, ושימוש בשטיפות מבוססות גופרית שיכולות לעזור בדלקת העור.

טיפול באקנה מצריך לשטוף את הפנים פעמיים ביום עם תכשיר ניקוי עדין. שטיפת הפנים בתדירות גבוהה תעזור להסיר את תאי העור המתים ושאר הבקטריה שמצטברים בנקבוביות, וגם תוודא שייצור הסבום נמצא בשליטה. יש להימנע ממוצרים שסותמים נקבוביות ולהעדיף מוצרים מבוססי מים כדי למנוע מצב של החמרת האקנה. אם השינויים הללו לא משפרים את המצב, כדאי לבדוק את השיער שלך. אם יש לך שיער שמנוני, השתדלי לשמור על השיער מחוץ לפנים ותחפפי אותו בתדירות גבוהה יותר כדי שהשמן מהשיער לא יעבור לפנים.

עצה אחרונה היא לא לגעת בפנים. אם יש לך אקנה פעילה, השתדלי לא לגעת או ללחוץ עליהן. זה יכול להכניס עוד בקטריות ולגרום לזיהום וצלקות.

הבעיה: סימני מתיחה בהריון

אי אפשר לדבר על בעיות עור בהריון בלי להזכיר סימני מתיחה. הסימנים האלה הם למעשה צלקות בתוך הדרמיס ולא מהווים איום על בריאות העור – למרות שהם עשויים להיות דאגה קוסמטית עבור רבות. סימני מתיחה הם כמו צלקות בכך שהם נחשבים לקבועים, אך טיפול מתאים יכול להפוך אותם לפחות בולטים. בדרך כלל הם יישארו במידה מסוימת, אבל ככל שמתחילים לטפל בהם מוקדם יותר, כך הם יהיו פחות בולטים.

במהלך ההריון, חלקים מסוימים בגוף מתרחבים בקצב מהיר יחסית. כשהעור נמתח או מתרחב באופן פתאומי, קולגן ואלסטין בדרמיס עלולים להיקרע ולהשאיר אחריהם צלקות. סימני מתיחה מתחילים להופיע בדרך כלל בסוף הטרימסטר השני ויכולים להופיע על הבטן, הישבן, החזה, הירכיים, הזרועות והירכיים.

הפתרון: טיפוח עור לחותי

גנטיקה ואורח חיים משפיעים על גמישות העור וכיצד הוא מגיב לשינויים במהלך ההריון, אך אחת הדרכים היחידות להפחית את הסבירות לסימני מתיחה או לפחות למזער את הופעתם היא שגרת טיפוח עור מזינה. לעיתים קרובות, במהלך ההריון, הדבר הטוב והחשוב ביותר שאת יכולה לעשות לעור שלך הוא להמשיך לתת לו לחות. זה יעזור גם בלשמור על העור בריא ומלא לחות, וגם יכול להפחית את הפוטנציאל ליובש וגרד. כשמשתמשים במוצרי לחות, כדאי לעסות את המוצר לתוך סימני המתיחה להשגת תוצאות מיטביות.

ייתכן שתופתעי לדעת שלמרות שהם בשימוש נרחב, אין מספיק מחקרים שמראים ששמן שקדים, חמאת קקאו, שמן זית או ויטמין E מטשטשים סימני מתיחה. חשוב לזכור שלמרות שישנם תכשירים רבים למניעה וטיפול בסימני מתיחה, ישנן עדויות מוגבלות שתומכות בשימושם. עם זאת, אנשים רבים מדווחים על שיפור עם תכשירים שונים.

עם זאת, ישנם מחקרים המראים שחומצה היאלורונית וצנטלה אסיאטיקה יכולים לעזור במניעה וטיפול בסימני מתיחה. שני מחקרים גדולים הראו ששימוש בחומצה היאלורונית על סימני מתיחה מוקדמים יכול להפוך אותם לפחות בולטים. צנטלה אסיאטיקה, מצידה, הראתה יכולת בריפוי פצעים וייתכן שזה נעשה דרך עידוד התפשטות פיברובלסטים וסינתזת קולגן, מה שמציע יתרונות לריפוי פצעים וגם לאנטי אייג'ינג. בגלל מנגנון זה, היא נחשבת מועילה גם בניהול סימני מתיחה.

כמו באקנה, חלק מהמרכיבים היעילים ביותר אינם בטוחים לשימוש במהלך ההריון או ההנקה. אם את מודאגת מסימני מתיחה שכבר נוצרו ואינך מניקה או בהריון כרגע, התייעצי עם דרמטולוג מוסמך או מנתח פלסטי לבחון פתרונות אפשריים. הם יכולים לכלול טיפולים מקומיים, מיקרונידלינג, לייזרים ועוד.

הבעיה: פיגמנטציה ומלזמה בהריון

היפרפיגמנטציה ומלזמה נפוצים במהלך ההריון וגם הם תוצאה של תנודות הורמונליות. סוגי פיגמנטציה שונים מופיעים באזורים שונים בגוף. חלק מהנשים עשויות להבחין בהכהיה של אזורים שכבר היו פיגמנטיים כמו פטמות, בתי שחי, איברי מין ונמשים. אצל רבות, אחד הסימנים הראשונים להיריון הוא הקו השחור, קו אנכי כהה שמופיע בבטן במהלך הטרימסטר הראשון.

ויש גם את הפנים. כתמים כהים עלולים להופיע על הפנים כתוצאה מהורמונים המגרים את ייצור המלנין. תופעה זו מכונה 'מסכת ההריון' ופוגעת בנשים רבות. לרוב, המלזמה וההיפרפיגמנטציה שנגרמים על ידי ההריון נעלמים מעצמם. מסיבה זו, מומלץ לא לטפל בבעיות הללו במהלך ההריון, בנוסף לכך שרבים מהטיפולים עלולים להיות חריפים מדי ולהשפיע על העובר. מומלץ להמתין מספר חודשים לאחר הלידה כדי לראות אם הפיגמנטציה והמלזמה יעלמו מעצמם. אם את עדיין מודאגת מהפיגמנטציה, ניתן להתייעץ עם דרמטולוג מוסמך לגבי אפשרויות הטיפול.

הפתרון: טיפוח עור מבהיר והימנעות מהשמש

יש אפשרויות מוגבלות לטיפול מלא במלזמה והיפרפיגמנטציה, אך ישנם כמה שינויים בסגנון החיים שיכולים למזער את הכתמים הכהים:

  1. למרוח קרם הגנה
  2. להגביל את החשיפה לשמש
  3. להשתמש בוויטמין C בשגרת הטיפוח

הדרך הטובה ביותר למנוע היפרפיגמנטציה או מלזמה מלהחמיר במהלך ההריון היא הגנה מהשמש. תמיד למרוח קרם הגנה עם SPF של 30 ומעלה בכל פעם שיוצאים החוצה ולחדש כל שעתיים. מסנן קרינה מינרלי מגן על העור מפני קרני UVA ו-UVB ומפחית את הסיכון לנזק לעור ופיגמנטציה. הוא גם מסנן קרינה פיזי שמשמעו שהמוצר יושב על העור ומחזיר את קרני השמש. מסנני קרינה כימיים נספגים בעור ויכולים להשפיע על העובר.

שימוש בקרם הגנה הוא הכרחי ויש למרוח אותו יום יום. בנוסף, כדאי להימנע מחשיפה לשמש ככל הניתן, מאחר שחשיפה ממושכת לשמש יכולה להחמיר מלזמה והיפרפיגמנטציה שנגרמים מההריון. מומלץ להישאר בצל וללבוש בגדים מגנים כמו כובעים רחבי שוליים וקרמים.

בנוסף להגבלת החשיפה לשמש, אפשר לשדרג את שגרת הטיפוח. ויטמין C הוא דרך בטוחה להבהיר ולמנוע דיסקולורציה. ויטמין C עובד על ידי חסימת האנזים טירוזינאז, שהוא חיוני לייצור מלנין. עם הזמן, ויטמין C יכול להבהיר את הכתמים ולהעניק לעור גוון ומרקם אחיד יותר. ויטמין C תורם גם להגברת יתרונות קרם ההגנה.

פתרון נוסף: פילינגים כימיים מקצועיים

מלזמה אמורה להיעלם באופן טבעי בתוך מספר חודשים לאחר הלידה. אם הפיגמנטציה עדיין קיימת לאחר שלושה עד שישה חודשים, סביר להניח שתצטרכי טיפול כדי להיפטר ממנה. ישנם פתרונות מקצועיים שיכולים להבהיר ולפזר את הפיגמנטציה, אך פילינגים כימיים, בשילוב עם תרופות ומוצרים מסוימים כמו רטינואידים, חומצה אזלאית, ויטמין C, ויטמין K, או הידרוקווינון, הן השיטות היעילות ביותר.

פילינגים מקצועיים הם דרך מצוינת לרענן את העור על ידי קילוף שכבות העור החיצוניות, האפידרמיס. פתרון כימי מוחל על העור וגורם לקילוף של תאים ישנים ופגומים, מה שמגלה עור חדש ואחיד יותר מתחת. שכבת העור החדשה היא בעלת גוון ומרקם אחיד יותר והיפרפיגמנטציה אמורה להיות פחות בולטת. ניתן לבצע את הטיפולים בעומקים שונים על כל חלקי הגוף.

הבעיה: נימים ואדמומיות בהריון

חלק מהנשים מפתחות נימים ואדמומיות במהלך ההריון. במהלך ההריון, יש יותר דם והורמונים במחזור, מה שיכול לגרום להופעת נימים אדומים קטנים בכל הגוף. דבר נפוץ נוסף הוא גירודים ואדמומיות כללית. הורמונים וגנטיקה הם הגורמים העיקריים. בגלל גנטיקה, התופעה יכולה להיות שכיחה יותר לנשים מסוימות.

הנימים והאריתמה בדרך כלל נעלמים לאחר הלידה, אך זה לא נדיר אם הנימים האדומים והאדמומיות נשארים. כשמדובר בנימים, אין מוצר ספציפי שיכול לגרום להם להיעלם, אבל ניתן להשתמש בגרביים לחוצות במהלך ולאחר ההריון, כדי להפחית נפיחות ולשפר את מחזור הדם. בנוסף, כדאי להרים את הרגליים כאשר ניתן.

בנוגע לאדמומיות, מומלץ תמיד להשתמש בקרם הגנה, לחפש צל וללבוש בגדים מגנים כדי למנוע חשיפה לשמש שיכולה להחמיר את המצב. מומלץ להשתמש במוצרי טיפוח עדינים ולחות את העור בעת הצורך כדי להקל על כל אי נוחות נלוות.

הפתרון: איפור גוף

איפור גוף הוא הפתרון המהיר והקל ביותר להסתיר נימים, אדמומיות או דיסקולורציה שמציקים לך. ישנם חומרי קוסמטיקה שיכולים לעזור לכסות את הנימים למרות שאינם מטפלים בבעיה הבסיסית. אם את חדשה ברעיון של איפור גוף, בדקי מדריך למתחילים לאיפור גוף.

פתרון נוסף: סקלרותרפיה וטיפולי לייזר

איפור יכול לכסות נימים ואדמומיות, אך הוא פתרון זמני שאינו מטפל בסיבה הבסיסית. עם זאת, ישנם טיפולים מקצועיים שיכולים לטפל בבעיות הללו לאחר הלידה. אם הנימים ממשיכים לאחר ההריון, אפשרויות כוללות טיפולי לייזר או סקלרותרפיה כדי למקד את הנימים ישירות. בהתאם להיקף הנימים המעורבים, ייתכן שיהיה צורך בטיפולים נוספים כמו אבלציה לייזר תוך ורידית או אבלציה בתדר רדיו.

בקליניקה משתמשים בטיפול לייזר לבעיות עור רבות, כולל נימים אדומים, פיגמנטציה, רוזצאה ואדמומיות. זהו טיפול בטוח ויעיל לכל שאריות האדמומיות מאחר והלייזר מכוון להמוגלובין בדם או בכלי הדם מבלי לפגוע בעור. טיפול בלייזר יכול להפחית מאוד את הנימים ולהפחית את האדמומיות, וגם להציע יתרונות נוספים כמו גירוי ייצור קולגן, הקטנת נקבוביות ושיפור מרקם העור.

הבעיה: יובש וגרד בהריון

ישנן סיבות רבות לכך שאת עלולה לחוות עור יבש וגרד – במיוחד על הבטן – במהלך ההריון, אך זה בדרך כלל נובע מהורמונים. הורמונים יכולים לגרום לעור לאבד גמישות ולחות כשהוא נמתח כדי להכיל את התינוק הגדל בתוכך. בנוסף, הגוף דורש יותר נוזלים במהלך ההריון. שילוב של אי שתיית מספיק נוזלים והתייבשות מההקאות והשלשולים שנגרמים על ידי הבחילות בוקר יכולים גם להשפיע על גמישות העור. גם נפיחות (בצקת) יכולה לשחק תפקיד ביובש. צבירת נוזלים יכולה למתוח את העור, לגרום לו להיסדק ולהרגיש מגרד.

הפתרון: טיפוח עור לחותי

כדי להילחם ביובש וגרד בזמן הריון, שגרת טיפוח עור לחותית – בדומה לזו שאת צריכה להשתמש בה לסימני מתיחה – היא הפתרון הנכון. המרכיבים הטובים ביותר כוללים שמנים טבעיים וחמאות גוף שיכולים לעזור לשמור על עורך לחותי ולחזק את מעטה ההגנה שלו. שמן קוקוס, חמאת שיאה, חמאת קקאו ושמן ארגן הם אפשרויות מצוינות. מוצרים אלה יכולים לעזור להקל על יובש וגרד תוך מניעת סימני מתיחה בו זמנית.

מהאקנה והמלזמה ועד לסימני המתיחה והנימים, ההריון יכול להשפיע משמעותית על העור. אם הבעיות הללו מטרידות אותך במהלך ההריון או אם הן לא נעלמות לאחר הלידה, ישנם פתרונות בטוחים ויעילים שיכולים לעזור למזער את השפעות כל השינויים ההורמונליים. אם אינך בטוחה לגבי בטיחות הטיפול או המרכיב, תמיד התייעצי עם הרופא שלך והדרמטולוג.

אתי וולף קוסמטיקאית מקצועית
אתי וולף קוסמטיקאית מקצועית
תוכן עניינים
דילוג לתוכן